Hva er SEO? Alt du trenger å vite om SEO

Etter du har lest denne guiden vil du vite hva SEO er, hvordan du jobber med SEO for din egen nettside og du vil ha en god forståelse over alle hovedområdene det omfatter. Du vil vite hva on-page, off-page, teknisk og lokal SEO er.

Ragnsan Finn Valla

Partner & Daglig Leder

15. Juni 2021
Grafer fra google search console som viser resultatetene til en nettside

Hva betyr SEO?

Hva er egentlig SEO?

Definisjon: Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller "ranking" på søkemotorenes resultatsider.

Fortalt på en annen måte, så er SEO hvordan vi viser Google hva nettsiden din handler om, og hvor god den faktisk er!

Hva er god SEO?

De viktigste tingene du må ha på plass for å gjøre det bra i SEO er:

  • Høy kvalitet på innhold på nettsiden siden

  • Nettsiden din er gjennomsøkbar av Google

  • Nettsiden din er mobiloptimalisert

  • Antall backlinks

  • Hvor rask nettsiden din er

  • Bruk av søkeord

  • Expertise, Authoritativeness, Trustworthines (E-A-T)

Visste du at Google bruker over 200+ faktorer for å ranke nettsider?

Det aller viktigste for å gjøre det bra i søkemotorene er å ha nyttig innhold som er av svært høy kvalitet.

Innhold som er informativt og hjelpsomt.

Alt annet er sekundært.

Men på grunn av at du sikkert er ute etter tips til hvordan du forbedre din eksisterende nettside, så vil denne guiden fokusere på de mer taktiske grepene du kan gjøre.

Men igjen, husk at verdifullt innhold er det aller viktigste.

Keyword Research

Keyword research er grunnlaget for alle metoder og teknikker i SEO.

Som du sikkert vet, så er resultatet du får på et Google-søk avhengig av hva du søker etter.

For at Google skal plassere din nettside i søkeresultater, må du fortelle dem hva siden din handler om. Dette gjør vi ved å bruke søkeord, eller keywords som det heter.

Visste du at 90% av nettsider får 0 trafikk via Google?

En stor grunn til det er nettopp på grunn av manglende bruk av søkeord.

En stor grunn til det er nettopp på grunn av manglende bruk av søkeord.

Men, her er greia:

Ikke alle søkeord er like mye verdt.

Keyword research handler om å finne søkeordene som gir deg mest igjen for “pengene”.

SEO er gratis, så i dette tilfellet mener vi tid og ressurser investert.

Hvis du bruker et søkeord på ulike steder på nettsiden din, men ingen søker etter det, så hjelper det deg jo ingenting.

Derfor er det viktig at du gjør keyword research for å finne de riktige søkeordene.

Det er generelt lurt å velge seg ut ett primær-søkeord, eller target keyword, som du skal fokusere på, per side.

Beskrivelse av target keyword og lsi keywords

Deretter trenger du å finne relaterte søkeord som Google bruker for å skjønne at du faktisk skriver om primærsøkeordet ditt.

Dette heter for LSI keywords (latent semantic indexing).

La oss si at du er en snekker og ditt target keyword er “snekker oslo”. Andre relaterte søkeord, eller LSI keywords som vi kaller det, kan være:

  • “snekker ledig for oppdrag”

  • “finn snekker”

  • “bestille snekker”

Selv om vi bare har ett primærsøkeord, så trenger vi å bruke disse andre, relaterte søkeordene for å få Google til å skjønne hva siden handler om.

On-page

On-page SEO handler om alt du kan gjøre med nettsiden din for å få en høyere ranking på Google.

Dette innebærer:

  • Søkeord i overskrifter (h1 seo) og generelt på siden

  • Teksten til linker på nettsiden din

  • Optimalisering av bilder

  • Meta title og meta description

  • URL-strukturen din

  • Hvor lett eller vanskelig det er å navigere siden

Her er greia:

Google bruker smarte, men samtidig ganske dumme roboter som går gjennom nettsiden din.

Hvis koden og nettsiden er strukturert feil, så skjønner ikke Google-roboten hva nettsiden din handler om, og da vil ikke siden din gjøre det særlig bra.

Visste du at det øverste resultatet på et Google-søk har 10X så mange klikk som siden som er på tiendeplass?

Søkeord i overskrifter

Overskriftene du bruker på nettsiden din er med på å fortelle Google hva siden handler om.

Avhengig av hvordan siden din er bygd, heter blant annet titteloverskriften per side: “overskrift 1”, “heading 1” eller “h1”.

For eksempel, så er h1 i denne artikkelen: "Hva er SEO? Den ultimate 2021 guiden til søkemotoroptimalisering”.

Å ha ditt target keyword i h1 hjelper deg med å komme høyere på søkeresultatene, men det er ikke nok til å ta deg helt til førsteplass.

Som det ble nevnt i starten av artikkelen, så vil Google plassere sidene som er mest hjelpsomme for søkerne øverst i resultatene.

Det å ha søkeord i overskriftene er ikke bare bra fordi Google skjønner hva siden går ut på.

Det er også bra fordi det hjelper leserne din skjønne om siden er relevant for dem å lese gjennom.

Hvis vi bruker eksempelet fra tidligere med target keyword “snekker oslo”. Hvis leseren er ute etter å finne en snekker i Oslo-området, så er jo dette svært nyttig informasjon for dem å se tydelig på siden.

Anchor text

Anchor text er teksten som står på linkene på nettsiden din.

Bilde som viser hva som ser bra, beskrivende ankertekst

Her ser ut et eksempel på en link fra vår nettside til artikkelen du leser nå.

Akkurat som overskriftene, så er det viktig at ankerteksten hjelper Google-bot med å skjønna hva innholdet på siden handler om.

Hvis du er en grafisk designer og linken fra hjemmesiden din til porteføljen heter “les mer”, så er dette ikke særlig bra for SEO.

Mennesker skjønner godt at det vil ta deg videre til porteføljen din, siden det sikkert står en overskrift over linken som forteller at du vil bli tatt til porteføljen.

Men dette er ikke tilfellet for Mr. Google-robot.

En bedre tekst til linken vil være “se min grafisk design portefølje”.

I tillegg til å ha beskrivende ankertekst, så er det også viktig å bruke linker aktivt for å forbedre din nettside sin SEO.

Måten Google går gjennom nettsiden din for å evaluere innholdet, er gjennom linker.

Hvis noen av sidene dine ikke kan navigeres til via linkene dine, kan det hende Google ikke kommer til å vise dem på søkeresultat.

Optimalisering av bilder

Har bildene dine filnavn og alternativtekst som hjelper Google med å skjønne innholdet på siden din?

Hvis du ikke har gitt bildene dine navn som beskriver hva som er på dem, så går du glipp av litt ekstra “SEO-juice”.

I tillegg er det viktig å ha en god, beskrivende “alt text” eller alternativtekst på bildene dine.

Folk som har dårlig syn eller er svaksynte, bruker skjermlesere for å bruke internett. Skjermleser er dataprogram som leser opp koden og innholdet til nettsider.

Når en person bruker en skjermleser, så er det alternativteksten som leses opp til brukeren. Derfor er det viktig å ha tydelig, beskrivende “alt text” på dine bilder.

Si for eksempel dette bildet.

Forskjell mellom god og dårlig bildenavn og alternativtekst

Bra bilde- navn og tekst forklarer hva man ser på bildet. Det er så enkelt som å bare bokstavelig talt forklare det man ser, så har man optimaliserte bilder!

Meta title

Meta title, eller metatittel, er overskriften som dukker opp i søkeresultatene.

Google bruker ikke innholdet i metatittelen for å direkte bestemme hvor høyt din nettside kommer i søkeresultatene.

Men det har en svært viktig, indirekte effekt:

Den hjelper brukere skjønne hva nettsiden handler om, og om den er interessant nok til at de gidder å klikke på den.

Derfor anbefaler vi å bruke ditt target keyword i tittelen, slik at interesserte brukere klikker seg inn på nettsiden din.

Når brukere klikker seg inn på siden og liker innholdet ditt, så er det med på å øke plasseringene dine i søkemotorene.

Meta description

Meta description, eller metabeskrivelse, er beskrivelsen som vises for søkeresultatene på Google-søk.

Her gjelder samme som med meta title.

Det viktigste er at du skriver en tekst som er beskrivende og som gjør at leseren klikker på din nettside.

Her kan det også være lurt å bruke ditt target keyword.

Hvorfor? Fordi ordet vises i tykk tekst, slik som bildet under. Dette kan være med på å lokke leseren til å klikke seg videre.

Eksempel på hvordan meta title og meta description hjelper SEO

Her kan du se hvordan både meta title og meta description ser ut i søkeresultatene.

URL

URL er navnet på teksten som står i søkefeltet øverst på nettleseren din når du er inne på en nettside.

legg inn bilde av url screenshot

Du får en liten boost av å bruke ditt target keyword i URL’en til nettsiden din.

Men den viktigste effekten kommer av at den hjelper brukere bedømme om din nettside er relevant og interessant. Akkurat slik som med meta title og meta description.

Hvis leseren ser at url’en er akkurat det samme det de søkte etter, så er det større sannsynlighet for at de vil fortsette å lese.

Off-page

Hvis on-page SEO er alt du gjør PÅ nettsiden din for å øke SEO, er off-page SEO alt du gjør UTENFOR nettsiden for å forbedre SEO.

Det kan også noen ganger kalles for SEO off site.

Off-page SEO kan generelt deles inn i tre hovedkategorier

  • lenkebygging

  • øke branded searches

  • øke delinger og aktivitet fra sosiale medier

Lenkebygging

Lenkebygging, også kjent som backlinks eller link building, handler om å få andre nettsider til å linke til din nettside.

Hvorfor?

Google liker å se at andre nettsider til ditt fagfelt, eller nettsider som de stoler på, linker til din hjemmeside eller bloggposter.

Roboten tenker da at hvis de stoler på deg, så må det være fordi du er troverdig.

Men, her er greia:

Du bør ikke forsøke å få linker fra hvilke som helst nettsider.

Linker fra nettsider med høy autoritet gjør mer for SEO enn sider med lav autoritet.

Google bruker det som heter EAT for å bedømme om du er til å stole på:

Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness--Ekspertise, Autoritet, Troverdighet.

Google liker at resultatene som dukker høyt opp på søk er fra folk som vet hva de prater om.

På grunn av at lenkebygging er viktig for SEO, er det dessverre mange som gjør dette på feil måte.

Ved å få linker fra nettsteder med høy EAT, er det med på å øke din EAT. Får du masse linker fra “alternative nettsider” som ikke er relevante til ditt fagfelt, så begynner Google å lure på hva du driver med.

Dette er en vanlig praksis i SEO-verden. Det heter “black hat link building” eller “black hat SEO”.

Veldig mange SEO byrå driver med slike aktiviteter. Det gjør ikke vi, og vi fraråder også deg fra å gjøre det.

Eksempler på riktig måte å bygge linker er

  • Få plassering på nettsider som lister opp anbefalte aktører i ditt fagfelt

  • Skriv informerende og verdifullt innhold som gjør at folk deler det på sosiale medier

  • Skriv innlegg for andre, relevante blogger, bedrifter eller nettaviser i ditt fagfelt

Øke branded searches

Branded searches eller merkevaresøk, er når noen søker med intensjonen om å finne et spesifikt merke.

Nike eller Nike hettegenser er et eksempel på et slikt søk.

Jo flere søk som gjøres rettet mot din bedrift, jo mer tror Google at du er en ordentlig bedrift som er verdt å stole på.

Jo mer Google stoler på deg, jo lettere og raskere kommer du deg opp i søkeresultatene.

Ingen Googler AmazonSellerFDJS22311, men mange googler etter elektronikkleverandøren Komplett.

Du øker branded searched ved å:

  • Oppfordre kundene dine til å søke etter din bedrift

  • Legge en strategi for å øke synlighet og styrke din merkevare

Øke delinger og aktvitet på sosiale medier

Når Google ser at hjemmesiden din eller bloggposter du skriver, deles, tenker de at du er på dagsordenen og relevant.

Det liker de.

Du bør gjøre det så lett som mulig for besøkende på nettsiden din å dele innholdet ditt.

Ved å ha en lett tilgjengelige muligheter for å dele sidene dine på sosiale medier, øker du sjansen for at noen gidder å gjøre det.

Selv om dette er viktig, er det dog ikke noe du trenger å bruke alt for mye tid på å øke bevisst.

Skriver innhold som er hjelpsomt og informativt, kommer folk til å dele det uansett!

Teknisk SEO

Teknisk SEO er ganske likt onpage SEO i den forstand at det handler om hvordan koden på nettsiden din er skrevet.

Forskjellen er at on-page SEO handler om alt du SER på nettsiden, så handler teknisk SEO om alt du ikke ser.

Kort forklart, så går teknisk SEO ut på å virkelig sikre at Google-bot skjønner hva nettsiden din handler om, finne den informasjonen den trenger.

Du gjør dette ved å

  • Ha en lynrask nettside

  • Ha en flat nettsidestruktur

  • Skriv bra meta title og meta description, eller metatittel og metabeskrivelse

Ha en lynrask nettside

En svært viktig faktor for å rangere høyt på Google, og som bare blir mer og mer viktig, er hvor rask nettsiden din er.

Google har avdekket at 53% av brukere forlater en nettside hvis den tar lenger enn tre sekunder å laste inn.

Derfor er Google svært opptatt av at du har en nettside som er er rask.

Google har selv et verktøy som heter PageSpeed du kan bruke for å teste for rask nettsiden din er. Klikk her for å teste Google PageSpeed.

Skai Digital sin nettside scorer 100 på Google sin PageSpeed test

Vår egen side, skaidigital scorer 98 på denne testen. Ta testen med din egen nettside med linken over. Scorer du under 80, kan det negativt påvirke hvor høyt du kommer i søkeresultatene. Les om våre lynraske og profesjonelle nettsider.

Ha en flat nettsidestruktur

Å ha en “flat nettsidestruktur” betyr at det bør være lett for brukere å navigere seg rundt på nettsiden din.

En flatt nettsidestruktur som går maksimalt tre nivåer ned

Du bør følge det som heter tre-klikks-regelen. Den sier at det aldri bør ta mer enn tre klikk for en bruker å komme seg til alle deler av nettsiden din.

Følger nettsiden din dette formatet?

Lokal SEO

Hvis du har en bedrift som hjelper kunder i et geografisk område, så er det viktig at du har god lokal SEO.

Lokal SEO innbefatter alle de ovennevnte metodene, men også noe ekstra snacks. Når du gjør søket sushi restaurant Oslo, gir Google resultat som er spesifikk for Oslo.

Google vil også vise deg lokale resultater når de mener det passer, selv om du ikke oppgir en by eller tettsted.

Søker du bare på sushi restaurant vil resultatene være ulike hvis du er i Trondheim eller Oslo.

Når du gjør lokale søk viser resultatene tre lokale bedrifter over resten av resultatene. Dette heter local pack eller map pack.

Bilde av local pack for søket sushi restaurant

Local pack er EKSTREMT viktig for lokal SEO.

Veldig mange søkere drar til en av de tre øverste resultatene og gidder aldri scrolle lengre det. Derfor er det særdeles viktig at du dukker opp på local pack’en.

Hva du kan gjøre for å ha bra lokal SEO:

  • Bygge NAP-siteringer

  • Optimalisere Google My Business

  • Bruke lokale søkeord på nettsiden din

NAP-siteringer

NAP-siteringer er veldig viktige for lokal SEO.

NAP står for name, address, phone number--informasjon om bedriften din.

Har du noen gang glemt å endre telefonnummer eller adresse på nettsiden eller Google My Business-profilen til din bedrift?

Da kan det ha kostet deg dyrt.

Google er VELDIG strenge på at kontaktinformasjonen din må stemme 100% på alle steder den dukker opp.

Hvis de ser at informasjonen ikke samsvarer på de ulike stedene det dukker opp, så virker det mistenksomt.

Hvis du har utdatert NAP-informasjon noen som helst sted på internett, så kan det skade rankingen til nettsiden din.

Sørg for å ha samme informasjon på Facebook-sider, blogger, nettsiden din, overalt.

Optimalisere Google My Business

Hvis du har en bedrift, så er det du nok godt kjent med Google My Business eller Google Min Bedrift (GMB).

Men du har nok mest sannsynlig ikke gjort alt du kan for å optimalisere GMB.

Fordeling av hvilke rankingfaktorer som er viktigst for lokal SEO

Hvor god din Google Min Bedrift-profil er faktisk den viktigste faktoren for å gjøre det bra i lokale søk.

De to viktigste faktorene for optimalisering av Google My Business er antall og kvalitet av anmeldelser og hvor fullstendig profilen er utfylt.

Google liker bedrifter som får gode anmeldelser og som bryr seg om kundene.

Sørg for å svare på alle anmeldelser du får fra dine kunder. Og hvis du ønsker å virkelig forbedre din lokale SEO, lager du deg en kampanje for å øke antall anmeldelser du har på din GMB-profil.

Hva koster SEO?

Har du en en bedrift og er interessert i å øke omsetningen din gjennom SEO, men merker at du ikke har tid til å gjøre alt det som er dekket i denne guiden?

Heldigvis finnes det folk som teamet ved Skai Digital som elsker å drive med dette.

Vi gjør SEO for firma som er ute etter resultater og som er villige til å investere for å få det gjort.

Du lurer kanskje på:

Kan dere garantere resultater?

Nei, men vi kommer til å levere.

Interessert?

Bestill en gratis konsultasjon her!

Del artikkelen

Et ikon som viser en telefon, trykk for å komme i kontakt